IP Dlaczego warto angażować pracowników w wybór polis grupowych

Dlaczego warto angażować pracowników w wybór polis grupowych?

 

  • Edukacja pracowników na temat działania polis i angażowanie ich w wybór firmowego ubezpieczenia zwiększają efektywność ochrony i zadowolenie pracowników.
  • Świadome korzystanie z firmowej ochrony może też prowadzić do korzystniejszej kalkulacji składki.

Ubezpieczenia grupowe były, są i będą jednymi z popularniejszych i ważniejszych benefitów pozapłacowych. Wpływa na to wiele czynników. Owszem, pandemia spowodowała wzrost zainteresowania dodatkową ochroną zdrowia i życia, ale i przed 2020 rokiem pracownicze ubezpieczenia zdrowotne i na życie znajdowały się w czołówce rankingów najistotniejszych bonusów oferowanych wraz z zatrudnieniem. W końcu każdy pracownik ceni sobie dodatkowe zabezpieczenie finansowe na wypadek ciężkiego zachorowania oraz szybszy dostęp do opieki medycznej. Trzeba jednak zwrócić uwagę, że w ostatnich miesiącach zaszły istotne zmiany w podejściu zarówno pracowników, jak i pracodawców do polis firmowych.

Ci pierwsi zaczęli dokładniej sprawdzać, na jaką pomoc mogą liczyć w ramach posiadanych ubezpieczeń oraz świadomie korzystać z polis. To korzystne także dla pracodawców, ponieważ dzięki temu wzrasta efektywność ochrony, co często prowadzi również do bardziej racjonalnego ustalania wysokości składki. W związku z tym, i to jest największa zmiana w podejściu pracodawców, przedsiębiorcy stawiają nie tylko na edukację pracowników na temat ubezpieczeń, ale też w szerszym niż wcześniej zakresie, włączają ich w proces wyboru ubezpieczeń grupowych. Z moich obserwacji wynika, że coraz więcej pracodawców angażuje przedstawicieli pracowników w negocjacje ochrony z ubezpieczycielem – zauważa Tomasz Kaniewski, Dyrektor Biura Ubezpieczeń na Życie EIB SA.

Jak rozmawiać z pracownikami o ubezpieczeniach grupowych?

Rolą odpowiedzialnego i przyjaznego pracodawcy, jest dokładne pokazanie, jak działają oferowane przez niego benefity. Dotyczy to w szczególności ubezpieczeń. Zatem pierwszym krokiem do angażowania pracowników w proces wyboru pracowniczych polis zdrowotnych i na życie jest wspomniana wyżej edukacja. Choć świadomość ubezpieczeniowa Polaków sukcesywnie rośnie, to jeszcze nie zawsze jest ona na odpowiednim poziomie. Na co warto szczególnie zwracać uwagę? Oto 3 kluczowe kwestie, które należy podkreślać i tłumaczyć:

  • Polisy grupowe są zawsze tańsze od indywidualnych i często oferują szerszy zakres ochrony – to efekt skali. Im większa grupa ubezpieczonych, tym łatwiej ubezpieczycielowi zarządzić ryzykiem. Dzięki czemu może zaoferować korzystniejszą cenę. W skrajnych przypadkach może to być nawet trzykrotnie niższa składka. Bardzo często wiąże się to też z propozycją szerszego zakresu ochrony niż w przypadku ubezpieczeń kupowanych samodzielnie.

  • Ubezpieczenia grupowe są ochroną na zaś, a nie pomocą doraźną – o ile w przypadku polis kupowanych indywidualnie, większość osób zdaje sobie sprawę, że jest to ochrona długoterminowa, przysłowiowe „dmuchanie na zimne”, to do dodatków pozapłacowych często podchodzimy inaczej: oczekujemy natychmiastowej gratyfikacji, czyli w tym przypadku wypłaty z polisy. A przecież to sam fakt posiadania ochrony jest benefitem. Wiemy, że mamy zabezpieczenie finansowe na wypadek nieprzewidzianych zdarzeń, jak utrata zdolności do pracy. Nie musimy obawiać się też o dodatkowe koszty leczenia w razie poważnej choroby. To korzyści nie do przecenienia. Zwłaszcza jeśli są w atrakcyjnej cenie z uwagi na grupowy charakter umowy.

  • Ograniczenia w polisie to nic złego, często mają za zadanie zwiększyć efektywność ochrony (zagwarantować, że trafi do tych, którzy najbardziej jej potrzebują) - najczęściej spotykanym rozwiązaniem są tzw. karencje, czyli pewien okres po podpisaniu umowy, kiedy ochrona nie jest pełna lub jeszcze nie działa. Przykładowo, polisa może zakładać wypłatę odszkodowania za zachorowanie na chorobę X, ale tylko wtedy, gdy diagnoza zostanie postawiona Y miesięcy po zawarciu polisy.

Niestety, częstym zjawiskiem jest przystępowanie do ubezpieczenia tylko „na chwilę”, żeby zaspokoić określone potrzeby, jak pilne konsultacje lekarskie, otrzymanie odszkodowania za zaplanowaną operację itp. Po ich spełnieniu pracownicy wypisują się z grupy ubezpieczonych. To odbija się niekorzystnie na tych, którzy zostają, ponieważ może prowadzić do podwyższenia składki przy odnawianiu ochrony. Stąd biorą się okresy karencji. Mają zagwarantować, że pomoc zostanie udzielona tym, którzy najbardziej jej potrzebują i świadomie przystępują do programu ubezpieczenia pracowniczego, traktując to jako zabezpieczenia na przyszłość od nieprzewidzianych zdarzeń. Dlatego edukacja pracowników na temat funkcjonowania polis jest taka ważne. Pracodawcy powinni dbać o nią regularnie – wskazuje Tomasz Kaniewski z EIB SA.

Świadomość ubezpieczeniowa pracowników wpływa na negocjacje z ubezpieczycielem

Znajomość najważniejszych zasad działania polis prowadzi do lepszej analizy najważniejszych potrzeb zatrudnionych. W czym wydatnie pomaga wspomniane na początku angażowanie ich przedstawicieli w cały proces zamawiania i wybierania najkorzystniejszej oferty pracowniczych ubezpieczeń grupowych. Ma to też wymierne odzwierciedlenie w cenie ubezpieczenia, ponieważ jego zakres jest lepiej dobrany, a ryzyko często łatwiejsze do oszacowania.

Udział pracowników w negocjacjach umów grupowych doceniają wszystkie strony. Pracodawcy, ponieważ mogą dokładnie dopasować ofertę do potrzeb i zwiększyć zadowolenie pracowników z benefitu. Z kolei pracownicy, oprócz lepszej ochrony zyskują też dokładny wgląd w cały proces wyboru oferty i wiedzą, że ich interesy są na pierwszym miejscu. Na koniec ubezpieczyciele, którzy dzięki temu mogą lepiej poznać grupę ubezpieczeniową i przewidzieć jej zachowania w toku trwania umowy. To wszystko ma niebagatelny wpływ na ostateczny kształt oferty przedstawianej firmie – dodaje Tomasz Kaniewski z EIB SA.

Kontakt dla mediów