IP Przestój groźniejszy dla firmy od zalania

Przestój groźniejszy dla firmy od zalania

 

  • Pierwsze gwałtowne burze sezonu za nami, a kolejnych należy się spodziewać w najbliższych dniach.
  • Bezpośrednie straty materialne to tylko część szkód, jakie powodują burze. Dla przedsiębiorców szczególnie groźny jest przestój na czas naprawy zniszczeń, który obecnie jest kilkukrotnie dłuższy niż wcześniej.
  • Ubezpieczenie przerw w działalności zapewnia zarówno pokrycie strat, jak i pomoc w utrzymaniu marki na rynku.

Za nami pierwsze gwałtowne burze sezonu. Najwięcej interwencji musiały podjąć służby ratunkowe w województwach pomorskim, kujawsko-pomorskim, śląskim, wielkopolskim oraz mazowieckim. Zalany został m.in. Malbork, Żywiec i położone w jego okolicy miejscowości. Przerwano także odbywający się w Gdyni festiwal Open`er, ewakuowano obozy harcerskie na Mazurach. Co więcej, Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej informuje, że zagrożenie gwałtownymi burzami z gradem utrzymuje się nadal w większości kraju na poziomie 2, a nawet 3 stopnia. Co to oznacza? Że w większości kraju IMGW przewiduje wystąpienie niebezpiecznych zjawisk meteorologicznych powodujących duże (lub bardzo duże w przypadku stopnia 3) straty materialne oraz zagrożenie zdrowia i życia. Musimy się zatem przygotować na kolejne burze dziś i jutro.

Szkody materialne spowodowane przez gwałtowne zjawiska atmosferyczne, to jednak tylko część strat, z którymi muszą zmierzyć się przedsiębiorcy, gdy dojdzie np. do zalania firmy. O wiele kosztowniejszy od samej naprawy szkód może okazać się przestój konieczny do naprawy zniszczeń. Zwłaszcza jeśli dojdzie do zalania kluczowych w funkcjonowaniu firmy sprzętów. Obecnie, gdy mierzymy się z powszechnymi brakami materiałowymi, naprawa czy wymiana uszkodzonych maszyn, która jeszcze rok, dwa temu zajmowała kilka dni, może się rozciągnąć obecnie na tygodnie. A to poważny problem, który w skrajnych przypadkach może postawić pod znakiem zapytania dalszą działalność przedsiębiorstwa. Dlatego, ubezpieczając mienie firmy, warto zdecydować się na polisę all risks, rozszerzoną o ubezpieczenie od przerw w działalności – zauważa Łukasz Górny, radca prawny, Dyrektor Departamentu Rozwoju EIB SA.

Kiedy zadziała ubezpieczenie od przerw w działalności?

Ubezpieczenie to obejmuje wyłącznie szkody spowodowane szkodą materialną, czyli poszkodowani przez gwałtowne burze mogą liczyć na pomoc swojego ubezpieczyciela. Jednak ubezpieczenia przerw w działalności (tzw. business interruption) nie można kupić samodzielnie. Jest ono zawsze uzupełnieniem ubezpieczenia mienia od wszystkich ryzyk czy w razie awarii maszyn w firmie. W jego ramach można pokryć straty finansowe, wynikające z takich zdarzeń, jak wspomniane zalanie, a także pożar, wybuch, awaria linii produkcyjnej czy instalacji sanitarnych. To jednak nie koniec listy. Ubezpieczyciele oferują też wiele klauzul dodatkowych, dzięki którym można zabezpieczyć się nawet na wypadek szkód u czołowych kontrahentów i partnerów biznesowych, które bezpośrednio wpływają na codzienne funkcjonowanie firmy.

Coraz więcej przedsiębiorców zdaje sobie sprawę, jak ważne jest zabezpieczenie się od zdarzeń mogących uniemożliwić płynną działalność. Szczególnie teraz, po dwóch latach pandemii, w obliczu kryzysu gospodarczego i przerwanych łańcuchów dostaw. Dlatego rośnie zainteresowanie firm kompleksowymi programami ochrony, włączając w to właśnie ubezpieczenie od przerw w działalności. Warto pamiętać, że zapewnia ono zarówno pokrycie strat, refundację kosztów stałych, jak i pomoc ubezpieczyciela w procesie odbudowy potencjału przedsiębiorstwa oraz utrzymaniu go na rynku – dodaje Łukasz Górny z EIB

Jakie wsparcie zapewnia ubezpieczenie przerw w działalności?

Ubezpieczony otrzymuje środki równoważące m.in. koszty stałe niepokryte przychodami, w tym na przykład zobowiązania kredytowe oraz utracony planowany zysk operacyjny. Polisa pozwala także na podjęcie działań mających zapewnić ciągłość istnienia marki. Niekiedy może to oznaczać sfinansowanie zlecenia produkcji czy świadczenia usług w innym przedsiębiorstwie. Trzeba jednak zauważyć, że ubezpieczyciel będzie oczekiwał rozsądnych biznesowo starań, żeby maksymalnie skrócić przestój (w końcu każdy dodatkowy dzień zwiększa wartość odszkodowania). Utrzymanie przedsiębiorstwa na rynku mimo poważnego zdarzenia wpływającego na bieżącą działalność jest kluczowe w procesie odbudowy. Co z tego, że odszkodowanie pokryje koszty napraw zniszczonego mienia, jak w międzyczasie konkurencja przejmie klientów?

Kontakt dla mediów