Domowe assistance

Domowe assistance. Najczęstsze interwencje w 2022 roku

 

 

  • Prawie 100% ubezpieczeń domów i mieszkań zawiera usługę domowego assistance – podaje towarzystwo ubezpieczeniowe Compensa.
  • Usuwane w ramach assistance awarie to druga najczęstsza kategoria szkód – w zeszłym roku stanowiły ok. 12% wszystkich spraw, które trafiły do ubezpieczyciela.
  • Interwencje polegały przede wszystkim na wsparciu hydraulicznym (35%), serwisie sprzętu elektronicznego (30%) oraz pracy elektryka (11%).

 

Domowe assistance (tzw. home assistance) to najpopularniejsze rozszerzenie polisy mieszkaniowej. Według danych towarzystwa ubezpieczeniowego Compensa aż 99% polis zawiera tzw. domowe usługi pomocowe. Polegają one przede wszystkim na wsparciu właściciela lub użytkownika nieruchomości w usuwaniu usterek i awarii. Tego typu zdarzenia stanowią prawie 12% zgłaszanych ubezpieczycielowi spraw – więcej szkód powstaje tylko wskutek zalania.

– Zgłoszenia dotyczą codziennych problemów, np. cieknącego kranu, uszkodzonego sprzętu RTV/AGD czy zatrzaśniętych drzwi. Ubezpieczyciel organizuje i pokrywa koszty pomocy specjalisty lub refunduje wykonane naprawy, jeżeli właściciel mieszkania zorganizuje je na własną rękę. Decyduje się na to ok. 7% klientów. Pokrycie kosztów dotyczy zarówno robocizny, jak i dojazdu fachowca do domu – mówi Andrzej Paduszyński, dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Indywidualnych w Compensa TU SA Vienna Insurance Group.

Z danych ubezpieczyciela wynika, że najwięcej pracy mają hydraulicy. W 2022 roku obsłużyli 35% zgłoszonych firmie awarii. Tuż za nimi znaleźli się specjaliści od naprawy sprzętów RTV/AGD (31%), a trzeci pod tym względem byli elektrycy (11%). Spośród innych, często angażowanych do pomocy specjalności warto wymienić ślusarzy, różnego rodzaju diagnostów, szklarzy, techników urządzeń grzewczych oraz stolarzy.

– Do niedawna wiele usterek właściciele nieruchomości naprawiali sami. Dziś albo nie mają na to czasu, albo nie są pewni swoich umiejętności. Być może wzrosła ich świadomość, że mogą skorzystać z ubezpieczenia. Wpływ na popularność assistance ma też to, że pomoc można otrzymać szybko, często już po kilku godzinach od zgłoszenia – dodaje Andrzej Paduszyński z Compensy.

Co oprócz naprawy awarii obejmuje assistance?

Powyżej opisane sytuacje nie zamykają katalogu zdarzeń, w których można skorzystać z assistance. Usługi obejmują także m.in. transport i przechowywanie mienia w magazynie czy przechowalni, jeżeli wskutek szkody, np. zalania czy pożaru, nieruchomość nie nadaje się do zamieszkania. Assistance obejmuje też dozór mienia przez firmę ochroniarską, a także organizację i opłacenie wizyty lekarskiej w miejscu ubezpieczenia.

- Klient podczas zakupu ubezpieczenia wybiera spośród dostępnych u ubezpieczyciela pakietów usług. W Compensie dostępne są dwa warianty – standardowy i rozszerzony. Różnią się zakresem oferowanych usług, liczbą dostępnych w ramach ubezpieczenia interwencji i kwotowymi limitami udzielanej pomocy. Wysokość składki zależy od wybranego wariantu. Można przyjąć, że cena za home assistance w rozszerzonym wariancie to kilkadziesiąt złotych rocznie – wyjaśnia Andrzej Paduszyński z Compensy.

Kontakt dla mediów