zadłużenie w biznesie

Zadłużenie w biznesie – straty wizerunkowe równie dotkliwe, co kary finansowe

  • W 2023 roku UOKiK nałożył w sumie ponad 41 mln zł kar na przedsiębiorców za zwlekanie z płatnościami – czterokrotnie więcej niż w roku 2022.

  • Z danych ERIF BIG i Apfino wynika, że nawet 3 na 4 firmy z sektora MŚP mierzą się z problemem opóźnień w płatnościach.

  • Przedsiębiorstwa wprowadzają działania prewencyjne – 3 na 10 planuje w tym roku weryfikację partnera biznesowego przed nawiązaniem współpracy – podaje Kaczmarski Group[1].

 

Pod koniec 2022 roku weszły w życie przepisy, które upoważniły Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) do zwalczania zatorów płatniczych. Nowelizacja ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych oraz ustawy o finansach publicznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 2414) opisuje szczególne uprawnienia wierzyciela i obowiązki dłużnika w związku z terminami zapłaty w transakcjach handlowych. Określa także skutki niewykonania takich obowiązków oraz postępowanie w sprawie nadmiernych opóźnień w spełnianiu świadczeń pieniężnych.

W skutek wejścia w życie nowych przepisów, w 2023 roku UOKiK wydał 52 decyzje stwierdzające nadmierne opóźnienia w spłacaniu należności i nałożył w sumie ponad 41 mln zł kar. Dla porównania w 2022 roku łączna suma grzywien wyniosła 11 mln zł. Ponadto w ubiegłym roku wystosowano 165 wystąpień do przedsiębiorców sygnalizując dostrzeżone nieprawidłowości w rozliczeniach z dostawcami.

Zatory płatnicze negatywnie wpływają na całą gospodarkę

Według danych ERIF BIG i Apfino problem opóźnień w płatnościach jest w Polsce powszechny i dotyczy nawet 3/4 małych przedsiębiorstw i około 57 proc. firm ogółem. Mniejsze podmioty, ze względu na często słabszą pozycję rynkową i przez to mniejsze możliwości negocjacyjne, godzą się na odroczone płatności i zwlekają z upomnieniem o zapłatę faktury.

Weryfikacja rzetelności kontrahenta remedium na zatory płatnicze?

Sposobem na ustrzeżenie się przed współpracą z nierzetelnym kontrahentem jest sprawdzenie go poprzez wywiadownię gospodarczą czy samodzielnie - w bazach biur informacji gospodarczych. W pobranym raporcie na temat firmy znajdują się informacje o zaległościach wobec innych podmiotów, nie tylko firm, ale także ZUS czy Urzędu Skarbowego. Jak wynika z raportu Kaczmarski Group „2024 rok z perspektywy mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw” na tego typu działania prewencyjne zdecydują się w tym roku 3 firmy na 10.

- Chcąc dalej rozwijać biznes i pozyskiwać nowych kontrahentów, firmy powinny zadbać o uregulowanie zobowiązań. Należy także pamiętać, że gospodarka to system naczyń połączonych, a przeterminowane zobowiązania negatywnie wpływają na wiele podmiotów – mówi Marcin Czugan, prezes Związku Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce.

 

[1] Kaczmarski Group „2024 rok z perspektywy mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw”

Kontakt dla mediów