10 listopada wchodzą zmiany w prawie telekomunikacyjnym. Niektóre pomogą uniknąć długów
- 10 listopada 2024 r. wchodzi w życie Prawo komunikacji elektronicznej (PKE) regulujące rynek telekomunikacyjny.
- Zmiany obejmą m.in. umowy, które będą korzystniejsze dla konsumentów, a także ochronią ich przed dodatkowymi kosztami.
- Nowe PKE jest ważne w kontekście długów Polaków - ponad jedna czwarta wszystkich zadłużonych osób ma niespłacone rachunki za multimedia – podaje ERIF Biuro Informacji Gospodarczej.
Nowe PKE zastąpi aktualne Prawo telekomunikacyjne. Dotychczas działalność podmiotów telekomunikacyjnych w Polsce regulowała Ustawa z 16 lipca 2004 r. 10 listopada 2024 r. niektóre zasady funkcjonowania operatorów na rynku zostaną zmienione na wzór unijnych.
Prawo komunikacji elektronicznej – co zmieni dla konsumentów?
Nowe PKE działa na korzyść konsumentów i chroni ich, jako podmioty umów z firmami telekomunikacyjnymi. Po 10 listopada użytkownicy telefonii komórkowej zyskają m.in. większe bezpieczeństwo, klarowność komunikatów od operatora, ochronę przed doliczaniem dodatkowych kosztów za usługi zewnętrzne i łatwiejszą rezygnację z umowy.
- Nowe regulacje prawne są korzystne dla konsumentów, nie tylko dlatego, że pozwolą im łatwiej poruszać się w odczytywaniu ofert i umów, czy zwiększą bezpieczeństwo w razie losowej sytuacji życiowej. Z punktu widzenia odbiorców usług szczególnie istotne są przejrzyste rozliczenia i możliwość wpływu na nie. To właśnie klienci telekomów zyskają wraz z nowym PKE. Z naszego punktu widzenia przełożą się one również na większą kontrolę finansów osobistych Polaków - mówi Katarzyna Skrzypczyńska, ekspertka ERIF BIG SA.
Jedna czwarta Polaków nie płaci w terminie za telefon, TV i internet
Nieopłacone multimedia to najczęstszy tytuł zadłużenia wśród Polaków, dotyczy 26 proc. wszystkich dłużników – wynika z danych ERIF BIG. Polacy mają problem z terminowym opłacaniem usług telekomunikacyjnych i multimedialnych, zakupu sprzętów multimedialnych na raty, abonamentu i telewizji cyfrowej. Po III kwartałach 2024 r. liczba niespłaconych zobowiązań tego typu wyniosła aż 758 tys. Ich wartość sięgnęła 2,033 mld zł – to niemal 7 proc. wszystkich należności krajowych konsumentów. Najwięcej zadłużonych osób mieszka w woj. śląskim, mazowieckim i dolnośląskim.
- W tym roku po raz kolejny wzrósł odsetek dłużników, którzy nie płacą za multimedia na czas. To już ponad jedna czwarta wszystkich zadłużonych osób. Jeszcze 4 lata temu, w III kw. 2020 r., było ich 20 proc. Okres pandemii związany ze spowolnieniem gospodarczym i większą ilością czasu spędzanego w domach zmotywował część konsumentów do regularnych opłat za usługi multimedialne. Jednak od 2023 r. znowu więcej osób opóźnia się ze spłatą długów z tego tytułu. Z naszych danych wynika, że obecna liczba niespłaconych zobowiązań wróciła, a nawet przekroczyła poziom sprzed pandemii – mówi Katarzyna Skrzypczyńska.
W kontekście zadłużeń multimedialnych nowe PKE pozwoli konsumentom łatwiej zarządzać rachunkami osobistymi. Wcześniejsza informacja o zbliżającym się końcu umowy pozwoli zdecydować o jej przedłużeniu bądź nie. Niewykorzystane środki prepaid nie przepadają, a kupienie aplikacji czy dostępu do VOD wiążą się z udzieleniem zgody na doliczenie kosztów do rachunku. Te i inne drobne działania, które umożliwia PKE mogą zdecydować o wysokości rachunków telekomunikacyjnych i pomóc je kontrolować, co dla dłużników często jest trudne.
Najważniejsze zmiany w PKE dla konsumentów po 10 listopada:
· oferty dotyczące usług i umowy muszą być napisane prostym i zrozumiałym językiem, · ogólnodostępna i bezpłatna porównywarka ofert różnych firm telekomunikacyjnych, · usługa Advanced Mobile Location (AML), która zapewnia precyzyjną lokalizację osób dzwoniących na numery alarmowe, · przypomnienie o kończącej się umowie co najmniej na 30 dni przed jej wygaśnięciem i przesłanie propozycji warunków jej przedłużenia wraz ze wskazaniem najkorzystniejszych pakietów taryfowych dla usług objętych umową, · możliwość odzyskania niewykorzystanych środków pieniężnych z karty przedpłaconej po rezygnacji z umowy, · przejrzyste zasady naliczania dodatkowych opłat, · wprowadzenie wspólnych ładowarek do telefonów i innych urządzeń mobilnych.
|